C 8 Gran Turismo Miglia

C 8 Gran Turismo Miglia

Na een ruim jaar aan de VW gewerkt te hebben, is het eindelijk tijd voor de volgende. Dit wordt het zesde model in mijn reeks. Eentje van de begin jaren ’30 dit keer, de aftocht voor dit soort grote monsters. Het voorbeeld voor deze tekening is de Bentley Blue Train, een traditioneel groot monster van Bentley maar met een bijzonder ontwerp. Vooral de daklijn is apart bij dit model. Het verhaal gaat dat de originele eigenaar de auto in bestelling had staan toen ie met een andere Bentley wilde beweren de Train Bleu (tussen Calais en de mediterraanse kust) te kunnen verslaan op dat traject. Het mooie is dat ie het ook geprobeerd heeft en nog mooier is dat ie rustig zat te drinken op de eindbestemming toen de trein eindelijk eens aan kwam. Aan dit verhaal dankt de Blue Train zijn naam dan ook.

Mijn model is ruim geïnspireerd op die auto zoals te zien is. Belangrijk zijn de voorste wielkassen die ik toegevoegd heb en waarmee de lengte van de neus nog mooier uit moet gaan komen straks. Dit laatste is een voorbereiding op het metalen model dat ik hiervan wil maken, op aanvraag van mijn elektronica-expert. De C8 in de naam van de auto refereert aan de 8 cilinders die erin komen te liggen, zoals ik die vaak gebruik. Gran Turismo Miglia staat voor een echte GT (dus geschikt voor de lange afstanden), met de Miglia die nadruk legt op de echt lange afstanden voor bijvoorbeeld de Mille Miglia en de Targa Florio (vandoor ook het Italiaans als respectvolle Nederlander).

Afbeelding

Het zal mijn oudste model worden als we kijken naar de inspiratiebron. Dat brengt natuurlijk veel zoekwerk met zich mee om de net wat oudere technieken te achterhalen. De auto’s in die tijd waren onderhuids eigenlijk vreselijk simpel; een motor, een versnellingsbak met enkele verzetten, iets wat voor differentieel door moet gaan en gigantische remmen die vlak achter de erg hoge, maar veel te smalle banden zitten. Maar als je dat in perspectief zet met slechts een jaar of twintig serieuze auto’s en de verfijnde manier van afwerken, dan is dat best wel indrukwekkend. Helemaal als je het hebt over auto’s die tonnen wegen en ritten van duizend kilometer kunnen overleven. Geen enkele computer die helpt, slechts inzicht, intuïtie en heel veel mannen die als erg dapper of erg dom te beschrijven zijn. Het is het begin van de tijd van de auto’s die we echt als auto’s herkennen. De grote helden van Bentley, het enige merk in de wereld die auto’s heeft weten te maken die Le Mans kunnen winnen, maar ook stijlvol naar het casino van Monte Carlo kunnen rijden, verdienen dan ook een plek in mijn collectie.

Het metaalwerk begint zoals gewoonlijk met een tekening.

Afbeelding

De tweede stap zijn de wielen die zwart gemaakt zijn.

Afbeelding

Dan is het weer een kwestie van buigen en solderen. De bladveren zijn net als die van de C12 Brooklands van 3 stukken blik die meerdere keren gevouwen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

De wielen krijgen nog spacers, deze staan wat te dicht bij de body zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat was de eerste update weer. Ik hoop deze wat sneller af te kunnen werken dan de bus, maar we zullen zien wat dit project gaat brengen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *