C 8 GP Monza
Long time no see! Na 4 jaar (ik moest het even terugzoeken) is de motivatie weer helemaal terug en wordt het dus echt weer tijd om te gaan solderen. Passie gaat waar het niet gaan kan. Een nieuwe start na zoveel tijd vraagt natuurlijk om een nieuw model. Aangezien de C14 Dutch GT, het huidige model in de steigers, vrij complex is om te maken, gaan we voor een frisse start!
Het was even zoeken naar een goed ontwerp, vooral een heleboel veel te mooie auto’s afstrepen. Maar, uiteindelijk heeft dat een mooi concept opgeleverd: een vooroorlogse single seater. Terug naar de tijd dat raceauto’s een paar ijzeren balken waren met een motor en een stuur. Terug naar de jaren ’30…
In de jaren ’30 van de vorige eeuw, alweer 90 jaar geleden, was de racewereld al booming. Illustere merken zoals Alfa Romeo, Mercedes-Benz, Bugatti en Maserati boekten mooie overwinningen op minstens zulke illustere circuit zoals Monaco, Spa-Francorchamps en de Nürburgring. Namen van de coureurs van toen spreken in de autowereld nog steeds tot de verbeelding; de Bugatti Chiron is bijvoorbeeld vernoemd naar de coureur Louis Chiron. Mannen met ballen van staal, helden, een steekje los of gewoon niet goed wijs. Het zou allemaal op ze kunnen slaan. Feit blijft dat het een bijzondere tijd was met erg bijzondere auto’s. Niet voor niets was dat tijdperk de eerste inspiratie bron voor m’n modellen. Het allereerste model was er zelfs één, de C12 Brooklands, naar de GP van Brooklands. En nu zal het volgende model daar verder gaan…
Één van die grote namen van toen was Alfa Romeo. Het merk is tegenwoordig niet veel meer met maar twee auto’s in het gamma. Een doodzonde gezien de geschiedenis van de organisatie, toch wel een van de bakermatten van de legendarische Italiaanse auto-industrie. In alle raceklasses kom je ze wel tegen, in de lijst met overwinning om precies te zijn. Winst in de 24-uur van Le Mans, Targa Florio, Mille Miglia, Touring Cars, Formule 1, DTM en ga maar door. Daarnaast begon de carrière van een andere Italiaanse grootheid ook bij Alfa Romeo; het steigerende paard van de Scuderia Ferrari prijkte als eerste op een Alfa Romeo. Dus, dat zit wel goed als voorbeeld voor een mooi model.
Voor dit model heb ik me verdiept in de Alfa Romeo P3 Tipo B Monoposto. Een geniaal ontwerp van Vittorio Jano wat resulteerde in genoeg overwinningen. De schoonheid van de auto’s uit die tijd zit in de eenvoud. Het chassis bestaat uit twee lange balken waar alles op gemonteerd wordt. De 8-cilinder lijnmotor is een kunstwerk op zich. Check onderstaande foto maar eens (via Volmeyer.com).
Dan mijn model. De Cheeta C8 GP Monza. C8 voor de achtcilinder, GP voor Grand Prix en Monza als hommage aan de GP van Italië op het beroemde circuit. Zoals altijd ben ik begonnen met een technische tekening. Hierbij wel een technologische ontwikkeling, het is zowaar op de computer getekend in plaats van op een oude krant. Ja, tijden veranderen…
Snel meer!
Geef een reactie