C10 Transporter
Ik heb al een hele tijd hier niets meer van mij laten horen, maar eindelijk weer een update en dan ook echt een lange update. Er is inmiddels wel wat verbouwd, het hele dak heeft vorm gekregen, de carrosserie is een paar platen rijker en het tweede dek is ontstaan.
Allereerst het dak. De vrachtwagen zal ongeveer moeten dateren uit de jaren ’50, dat betekent dat er wel wat ronde vormen in moeten, waaronder dus de voorkant van de cabine. Nu is het mogelijk een halve avond bezig te zijn met een stukje blik en dat in de juiste vorm te krijgen, maar makkelijker is het om de ruimtes tussen het frame kleiner te maken en gewoon op te vullen met tin en veel te vijlen. De laatste optie blijkt wel een succes, want er zit een mooie vorm in al zeg ik het zelf.
En dit als resultaat:
Vervolgens de binnenverlichting, een simpel klusje met een LED die een wat bredere straalhoek heeft dan een normale LED. Het groene licht gaat nog verdwijnen, het plafond is nog niet gespoten. De LED zelf zal ook later pas echt ingebouwd worden.
En hiermee zitten we op een kwart van de foto’s, tijd voor de volgende; de losse onderdelen, het stuur, het tweede dek, de voorbumper en de achterklep. Het stuur is een ring met pijpje in het midden dat precies over de stuurstang past. Om beide vast te maken zitten er 3 spaken tussen.
Het tweede dek is een simpel frame, hier worden nog blikken platen onder de rijvlakken gemaakt, zodat de inzetstukken strak een ondergrond hebben. Het dek moet straks kunnen bewegen en zit dus nog steeds los.
De voorbumper is ook een standaard frame waarbij aan de uiteinden tin gevulde stukken zitten zoals de delen van het dak en
het midden is een plaatje blik met een laag tin eroverheen.
Onder de vrachtwagen zal het er zo uit komen te zien
De achterklep is wederom een simpel bouwwerkje, een frame met blik erachter. Later komen hier nog inzetstukken in op de rijvlakken.
Voor het laatste werk van deze keer heb ik eerst nog wat foto’s van de inmiddels gevorderde carrosserie.
En dan het laatste deel van deze update, de deurklinken die ik ooit uitgesteld heb. Na veel prutsen is er toch een werkende klink uitgekomen!
Het is een simpele S-vorm met rechte hoeken, deze zit aan de ene kant vast met een balkje parallel aan de deur en aan de buitenkant met een steun waartussen de klink precies genoeg ruimte heeft om te kunnen bewegen zonder echt los te zitten.
Dit was hem weer even. Het is eerste bekijken hoe ik op de bovenste laag een goede stroomaansluiting krijg (en hoe het netjes op te bergen). En daarnaast wat carrosserie delen en afwerking.
Geef een reactie