C 8 Gran Turismo Miglia
De dagen vliegen weer voorbij. Gelukkig heeft er ook nog wat tijd tussen gezeten voor wat soldeerwerk. Het belangrijkste punt nu, is het vormgeven van de carrosserie. Pas dan weet ik moet welke afmetingen en verhoudingen ik rekening moet houden. Zo gezegd, zo gedaan, want in grote lijnen is de carrosserie duidelijk nu.
Allereerst is de motor wat verder beplaat en heeft de cockpit een vloer gekregen. Bij het maken van de vloer is gelijk de wielkast uitgetekend aan de achterkant. Deze zal namelijk echt aan de body vastzitten, terwijl de voorste wielkasten met enkele staven vastzitten.
En dan is het een kwestie van een motorkap maken. De motorkap heeft traditioneel een scharnier in het midden waar de twee losse kappen langs scharnieren. Door een buisje over een net iets kleinere staaf te doen en vervolgens de buis in stukken te knippen, heb ik het scharnier kunnen maken. Zo snel de motorkap meer vorm heeft zal ik dit wat beter laten zien. De daklijn geeft een indicatie en deze staaf zal dus niet blijven. Ik ben nog wat aan zoeken naar de mooiste daklijn in combinatie met de beste voorruit. Op deze manier kan ik dat vrij gemakkelijk bepalen.
Dit soort auto’s zijn eigenlijk een samenkomst van verschillende onderdelen. Als je een moderne auto hebt, dan is de carrosserie in feite een geheel waar de deuren, motorkap en achterklep in komen, zonder die laatste dingen is de vorm van de auto nog goed te zien. De bovenstaande auto is juist een grote motorkap, een relatief kleine cockpit, grote spatborden en een grote grill. Als je ook maar een van die dingen weglaat, is de hele balans uit het ontwerp weg. Dit soort verschillen maken voor mij deze manier van bouwen interessant, het ontdekken van de autogeschiedenis en het design ervan.
Geef een reactie