UA-134531667-1
Alle projecten

C 6 Grand Prix

Periode : Jaren ’50 c6-GP
Klasse    : Formule 1
Bouw     : 13-4-2014 / 19-6-2014

De C6 Grand Prix is geïnspireerd op de eerste Formule 1 auto’s, uit de jaren ’50. Door de sigaarvormige carrosserie en de nadruk op het functionele, is het een eenvoudig maar effectief ontwerp. Het model bestaat uit een buizenchassis waar losse carrosseriedelen op gemonteerd zijn.

C 8 Gran Turismo Miglia

Periode : Jaren ’30
Klasse    : Blue Train Races
Bouw     : 22-4-2013 / 22-1-2014

Tijdens de jaren ’30 werd er in Frankrijk een strijd gestreden tussen de auto en de trein, de Franse Train Bleu om precies te zijn. Het verhaal van de Bentley Blue train is hier een beroemd voorbeeld van. Woolf Bornato durfde de inzet te verhogen door te claimen dat hij eerder in zijn club in Londen zou zijn dan de trein in Calais. Uiteindelijk was hij 4 minuten eerder op bestemming dan de trein. Ter ere hiervan werd de latere Gurney Nutting carrosserie de Bentley Blue Train genoemd, de inspiratie voor de C8 GTM.

C 8 Mille Miglia Touring

Periode : Jaren ’50
Klasse    : Mille Miglia
Bouw     : 26-6-2010 / 21-10-2010

De Mille Miglia was een van de beroemdste en meest uitdagende autoraces in de geschiedenis. Veel merken en coureurs hebben de 1000 mijlen geprobeerd, slechts een deelde haalde het. De Italiaanse race heeft veel mooie auto’s voorgebracht, de C8 MM is ontworpen in de stijl van veel van deze auto’s.

C10 Transporter

Periode : Jaren ’50
Klasse    : Transport
Bouw     : 22-10-2010 / 24-12-2011

Om auto’s van race naar race te kunnen brengen is een vrachtwagen nodig. In de jaren ’50 waren deze wagens bijna net zo mooi als de auto’s die zij vervoerden. De mooie voorbeelden zijn de Fiat-vrachtwagens van Ferrari en de Ecurie Ecosse vrachtwagen. De c10 Transporter is voornamelijk geïnspireerd op eerstgenoemden en biedt ruimte aan 2 auto’s.

C12 Brooklands

Periode : Jaren ’30  Cheeta C12 Brooklands2
Klasse    : Brooklands races
Bouw     : 17-2-2010 / 25-6-2010

Het grootste verschil tussen de racerij van de jaren ’30 en nu zal de veiligheid zijn. Destijds was snelheid de belangrijkste factor tijdens het racen, om te winnen. Het circuit van Brooklands is een van de vele voorbeelden van kom-banen. Een kom-vorm is namelijk een ideale oplossing om nog sneller de bocht door te kunnen. Dat dit wat minder veilig was is een bijzaak, waarschijnlijk net als het feit dat het beton niet overal even glad was…

C14 Dutch GT

Periode : Jaren ’30
Klasse    : Gran Prix/Endurance
Bouw     : 31-12-2015 / …

Geïnspireerd door een oud ontwerp, vertaald naar de jaren ’30. In die jaren was het experimenteren met aerodynamica een belangrijk onderwerp in design. Dit model is daar een variant op met een Kamm-heck die vrij plotseling stopt met een shootingbrake-achtige daklijn.

C16 AVUS

Periode : Jaren ’30 
Klasse    : AVUS races
Bouw     : 29-12-2011 / 12-5-2012

Een andere beroemde GP-race uit de jaren ’30 is de AVUS Rennen, op een Autobahn in Berlijn. Dit circuit was er op gebouwd om zo snel mogelijk te gaan. Door belangrijke ontwikkelingen hebben zowel Mercedes-Benz als Auto-Union speciale aerodynamische carrosserieën gebouwd voor de hoogste snelheid. De C16 AVUS is geïnspireerd op deze Stromlinien wagens.

C18 Triple Six Batavia Spider

Periode : Jaren ’30 
Klasse    : Gran Turismo
Bouw     : 11-7-2014 /5-6-2015

Een jubileum vraagt om wat bijzonders. De C18 TS Batavia Spider is dan ook speciaal voor het 10-jarig ‘bestaan’ van Cheeta in 2014. Het model is qua design bedoeld om elegantie met een randje sportiviteit uit te stralen, iets wat al die jaren bij Cheeta centraal gestaan heeft. Italië aan het einde van de jaren ’30 is qua dat soort design een van de hoogtepunten; een tijd waarin men genoeg ervaring had met autodesign en er weinig belemmerende regels waren.

VW Type 2 T1-CT

Periode : Jaren ’50 
Klasse    : Bus
Bouw     : 16-4-2012 / 3-6-2013

De meest iconische bus uit de geschiedenis; het krabbeltje van meneer Pon, uitgewerkt door Volkswagen met technieken van de Kever. Dit model is zo waarheidsgetrouw mogelijk gemaakt met een paar kleine aanpassingen.